samuel

PrePäitsin jälkeen pakattiin esko trailerille ja ruvettiin virittelemään Tikrua retkipurjehduskuntoon. Siivosimme trampoliinia virittämällä cunninghamin köydet ja fokan skuutit menemään etupalkin sisään kuminauhavedolla. Viritimme etupalkkiin ylimääräisen köyden, johon pystyi kiinnittämään vedenpitäviä pussukoita yms.

Kävimme Onnenmyyrässä nukkumassa ja aamiaisella. Palasimme rantaan ja jatkoimme virittelyä. Vaihdoimme trapetsilenkit säätöineen. Kaadoimme veneen saadaksemme kulkuvalon teipattua maston huippuun. Lastasimme kyytiin pakolliset turvavälineet, mukana esimerkiksi varta vasten hankitut hiilikuituvahvisteiset melat sekä reilusti syötävää ja juotavaa.

Raidin lähtö oli 12:15. Lähdimme rannasta noin 12:04 ja ehdimme hyvin lähtöalueelle kuulemaan valmiusviestin viisi minuuttia ennen lähtöä. Saimme varttia aiemmin lähteneet nopeimmat köliveneet pian kiinni. Jiippaillessamme kävimme useita kertoja Moby Dickin ja Pamin lähellä. Ensimmäisessä kapeikossa saimme ensimmäistä kertaa kaivaa melat esiin ja meloa kilpaa Moby Dickin kanssa köliveneiden ohi. Pam jätti meihin jo ison kaulan, mutta toisaalta niin mekin jätimme takanamme olevia. Big Dick ja Big Sleep olivat menneet menojaan jo ajat sitten.

Ykskoivun väliaikapisteellä Pam oli Big Sleepin kannoilla – ja meitä tasan 5 minuuttia edellä. Vieras1 oli päässyt puolen minuutin päähän peräämme. Kun kurssi kääntyi kohti pohjoista, pääsimme sudittelemaan hyvässä sivutuulessa. Emme juurikaan kiinnittäneet huomiota muihin, mutta vilkuillessamme jonkin ajan kuluttua taaksepäin emme nähneet muita katamaraaneja.

Sitten eräässä hyvätuulisessa kohdassa maston huipusta kuului pamahdus ja genaakkerimme liputti alareunasta kireällä mutta yläreunasta irti veneen sivulla. Nostimen kääntöplokia pitänyt köysi oli katkennut. Kirosimme ja keräsimme assyn sisään. Jatkoimme kuitenkin matkaa, eikä aikaakaan kun taakse ilmestyi neljä muuta Hobie Tigeriä. Nekin ajelivat ilman genaakkeria, mutta paremmassa tuulessa. Olimme yksin purjehtiessamme ajaneet keskellä selkää huomaamatta, että rannoilla tuuli kovempaa. Piristyimme, hinasimme veneemme paremman tuulen alueelle ja onnistuimme täpärästi pitämään sijoituksemme Judinsalon väliaikapisteelle. Kvintettimme (me, Pam, Vieras1, Mob Dick ja Kaatu) oli jäänyt kärkikaksikosta jo noin 25 minuuttia.

Vedimme letkaa vielä hyvän aikaa. Pam pääsi kuittaamaan meidät genaakkerilla kurssin kääntyessä hiukan kohti itää, ja kolme muutakin menivät ohi Kärkisten sillan kohdilla suoraan myötätuuleen ajettaessa. Jäimme taas yksin muiden kadotessa horisonttiin. Kisan viimeisellä osuudella tuuli oli hiukan auki tiukasta kryssikulmasta, joten saimme taas veneen vauhtiin ajopurjeilla. Isopurjeen levanki jumittui niin, että Kaissi ei päässyt enää löysäilemään sitä tiukoissa tilanteissa. Samuel veti cunninghamin melko kireälle ja kiskoi ison skuutilla rungon lentoon aina kun tuuli vain riitti. Opettelimme liikkumaan trapetsilla veneen pituussuunnassa tuulen voimakkuuden vaihtelujen mukaan.

Saimme Vieras1:n ja Moby Dickin näkyviin hiukan ennen maalia, mutta emme päässeet varsinaisesti uhkaamaan heitä. Maalin jälkeen ajoimme rantaan ja laitoimme veneen saman tien lähes kuljetuskuntoon. Olimme valmiita kymmenen maissa ja mietimme jo suoraan kotiin lähtöä. Eppu sai kuitenkin meidät houkuteltua terassille ja siellä meidät vakuutettiin siitä, että raskaan purjehduksen jälkeen ei kannata lähteä vetämään trailereita keskellä yötä. Pääsimme nukkumaan mökkiin Riihivuoreen, josta starttasimme paluumatkalle seuraavana aamuna puoli kymmeneltä. Veneet olivat EPSillä kolmen maissa iltapäivällä.

Ratamme applettina.

4 kommenttia

1. Päijännepurjehdus on iso tapahtuma, ja järjestäjillä on varmasti kädet täynnä ison kisan kanssa. Tosi kiva, että jaksavat järjestää myös raid-purjehduksen samalla. Meidän 9 veneen pikku seikkailumme oli kyllä selvästi lapsipuolen asemassa.

Päijänne RAIDiin ei jaettu tulostettuja kilpailuohjeita. Saimme Päijännepurjehduksen ohjeet, joissa ei ollut raid-kohtaisia sääntöjä. Päijännepurjehduksen sivustolla julkaistut suomen- ja englanninkielinen kilpailukutsu poikkesivat toisistaan muutamissa kohdissa. Selvitimme asiat kipparikokouksessa.

Raidin lähtöaika on tuloksissa 12:10 ja purjehditut ajat on laskettu sen mukaan. Oikeasti raid lähti liikkeelle 12:15.

Kommentti, kirjoittanut samuel — 20.07.2009 @ 20:38

2. Shufflea ei aluksi löytynyt tulosluettelosta. Tuomaristo ei nähnyt meidän tulevan maaliin. Lähestyimme maalia viistosti samaan aikaan, kun maaliveneen toiselle puolelle tuotiin uutta maalipoijua. Ylittäessämme maalilinjan maaliveneestä näkyi vain takapuolia. Lisäksi ”höyrylaiva” Suomi ajoi maaliviivan läpi toiseen suuntaan estäen yrityksemme pitää itsestämme ääntä. Ilmoitimme kilpailupäällikölle maaliintuloaikamme seuraavana päivänä. 🙂

Kommentti, kirjoittanut samuel — 20.07.2009 @ 20:39

3. Perille saavuttuamme Juurikassa oli häät. Saunoja tai suihkuja ei ollut käytettävissä. Kisajärjestäjä ei kai ollut odottanut veneitä perille kuin vasta aamuksi…

4. Päijänne RAIDin trackit h-vene.netissä: http://www.h-vene.net/h-vene/gpsar2/load_applet.php?id=72

Kommentti, kirjoittanut samuel — 03.08.2009 @ 09:11

RSS-syöte tämän kirjoituksen kommenteista.

Tätä viestiä ei voi kommentoida.